Gummo & Co

Wanneer Ward in interviews of gesprekken bevraagd werd over zijn invloeden, was de verwarring bij de interviewer vaak groot. Ward verwees immers zelden naar andere tekenaars of stripauteurs en haalde veel vaker fotografen, fotoboeken en filmmakers aan. Zo was voor 'Wolven' (19) bijvoorbeeld het fotoboek 'Raised by Wolves' van Jim Goldberg (49) van grote invloed. Niet enkel de inhoud, maar ook de manier waarop het was uitgegeven, past volledig in Wards straatje: wild, onverbloemd, puur en ruig.

Tekening uit self published zine ‘Gummo’ (2020)

Uit ‘Gummo’ (2020)

©

Ward Zwart

Werken van fotografen als Ed Templeton, Larry Clark en anderen die de jaren ’90-skateboardcultuur documenteerden, waren vaak terug te vinden op zijn prikbord. Een grote rol kan worden toebedeeld aan de film 'Gummo' (50), die in essentie een bewegende Ward Zwart-strip zou kunnen zijn. Lusteloze jongeren (zie: Outsiders, Jongeren) beleven er bizarre momenten (spaghetti in bad, anyone?) die aaneengeschakeld werden tot een anderhalf uur durende trip. Ward baseerde onder andere een recente posterreeks (51) op deze prent.

Het verzamelen van referentiemateriaal was een belangrijk deel van Wards werkproces. Hij was een tekenaar die zijn huiswerk deed voor hij aan de slag ging. De muren van zijn tekenkamers werden dan ook steevast bekleed met knipsels en prenten. Zijn laptop was dan weer gevuld met beelden die hij verzamelde op Flickr, Tumblr, uit boeken, als filmstills,… Veel van het gesprokkelde materiaal sijpelde bewust of onbewust binnen in zijn tekeningen. Hoe verhalender het werk werd, hoe groter de rol van film. Hij bestudeerde sequenties en bewegingen om zo leven te kunnen geven aan de handelingen van de personages in zijn tekeningen, en nieuwe cadrages te onderzoeken.

Mensen denken dat ik gewoon aan een tafel ga zitten en begin te tekenen, maar zo simpel is het niet. Ik moet eerst een hele hoop beelden verzamelen. Dus ik kijk veel films en van daaruit start ik met tekenen.

Ward Zwart in De Standaard (52)

Tijdens het tekenen luisterde Ward ook naar podcasts over fotografie, zoals bijvoorbeeld die van Brad Feuerhelm (53), en verslond hij interviews op websites als 'American Suburb X' (54). Met zijn broer Mees maakte Ward tevens twee zines waarin tekeningen en foto’s die met opzet onscherp of overbelicht zijn en waarin marginale (zie: Outsiders) momenten worden vastgelegd, elkaar afwisselen (55)-(56).

Voor het maken van 'Ik kom van ver, maar blijf niet lang' (20) werd er al vroeg een blog aangemaakt waarin Ward en Enzo Smits continu met elkaar in dialoog gingen via beelden. Dit was een groeiend moodboard waarin hun gedeelde passie voor fotografie en film als stuwende kracht voor het nieuwe werk verzameld werd. Naar aanloop van de publicatie van het beeldverhaal werd deze blog ook publiek gemaakt, als inkijk in het werkproces (zie: Internet). De naam van de blog op zich is al een verwijzing naar het boek 'The Strawberry Statement' van James Simon Kunen (57), dat door één van de personages in 'Ik kom van ver, maar blijf niet lang' gelezen wordt.

  • (19) Wolven — Enzo Smits en Ward Zwart. Bries: Antwerpen, 2016. Tweede druk, 2020. Vertaald naar het Frans als Wolven — Même Pas Mal: Marseille, 2018.
  • (20) Ik kom van ver, maar blijf niet lang — Enzo Smits en Ward Zwart. Bries: Antwerpen, 2020. Tweede druk, 2021.
  • (49) Raised by Wolves — Jim Goldberg. Scalo: Zurich, 1995.
  • (50) Gummo — Harmony Korine. Fine Line Features / Independent Pictures: 1997.
  • (51) Gummo print zine — Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, 2020, oplage: 50, techniek: kleurenprint op krantenpapier.
  • (52) Je maakt pas iets goeds als je het niet verwacht — Elien Delaere. De Standaard, 3/6/2017.
  • (53) Nearest Truth — Brad Feuerhelm. Podcast.
  • (54) American Suburb X — Podcast, 2008-nu.
  • (55) Cobra Zine — Mees Kuypers en Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, 2011, oplage onbekend, techniek: fotokopie met omslag op roze papier.
  • (56) Cobra Zine 2 — Mees Kuypers en Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, 2011, oplage onbekend, techniek: fotokopie, waarschijnlijk ook een omslag op gekleurd papier.
  • (57) The Strawberry Statement — James Simon Kunen. Random House: New York City, 1969