Boomhut

De (boom)hut kan een veilig nest vormen, ver weg van andere mensen. Het is een plaats om tot jezelf te komen, omringd door wilde beesten en woekerende flora. Deze plek was voor Ward van groot belang. Het thema van de boomhut koppelde zijn liefde voor de natuur aan zijn neiging om zich terug te trekken. De grot en het hol zijn variaties op dit thema en komen vaak terug. Het atelier had voor hem eenzelfde functie. Door zich in zijn kamer te omringen met objecten, uitgeknipte foto’s, eigen tekeningen en muziek, creëerde hij een zeer persoonlijke ruimte waarin hij zich kon concentreren op zijn creatieve output. In een tijdperk waarin de mens zichzelf steeds meer verwijdert van de natuur, toonde Ward net belangstelling voor de mens die zich terugtrekt in het bos, om de maatschappij te ontkomen (zie: Outsiders, Woud).

Volledig ingerichte boomhut, uit 'Wolf' van Ward Zwart

De volledig ingerichte boomhut uit 'Wolf'.

©

Ward Zwart

Voor 'Camp Out' (1) presenteerde Ward een letterkast vol kleine tekeningen met als thema ‘buiten overleven’. Later bundelde hij deze reeks in het kleine boekje 'Fox Fox' (2). Daarnaast tekende hij een naamloos kortverhaal dat achteraf werd uitgebreid met verschillende pagina’s en apart gepubliceerd is als het zine 'Wolf' (3). Het hoofdpersonage slaat het bos gade vanuit zijn volledig ingerichte boomhut, een creatieve vrijplaats gelijkend op het idee van de voornoemde tekenkamer. Inspiratie voor dit project vond Ward in de maatschappijkritische roman 'Walden; or, Life in the Woods' (4). Dit boek had een blijvende impact op zijn leven en werk (zie: Bukowski & Co).

De boomhut duikt weer op in het zine 'Donderdag 26 mei' (5), waarin hij een ontmoeting met een meisje dat in een boomhut woont beschrijft. Dit verhaal werd in 'Mostly Cola' (6) en 'Astral Talk' (7) hernomen onder de titel 'Laura'. Voor een groepstentoonstelling (8) bouwden Haas & Gaai dan weer een installatie in een galerij (zie: Haas & Gaai). Het thema van de tentoonstelling was ‘utopie’. Het duo besloot een ode aan de mislukking te bouwen. Dat kunstenaars mogen falen, betekende voor hen de ultieme vrijheid. In de centrale ruimte, die zij hadden bezaaid met afval en mislukte kunstwerken, bouwden Haas & Gaai hun hoge paalhut. Via een kleine ladder kon de bezoeker omhoog klimmen om binnen te kijken. Naast een huilende haas en een snurkende gaai werden er verschillende artefacten van het kunstenaarsduo tentoongesteld.

  • (1) Camp Out — groepstentoonstelling en gelijknamige publicatie van Ward Zwart, Ephameron en Louis Reith. Alley Gallery: Hasselt, 2010. In eigen beheer: Antwerpen, 2010, oplage: 300, techniek: fotokopie met gezeefdrukte uitvouwbare omslag, 2 kleuren op lichtblauw papier.
  • (2) Fox Fox — Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, rond 2010, oplage onbekend, techniek: fotokopie.
  • (3) Wolf — Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, 2011, oplage: 100, techniek: risografie, 2 kleuren, extra flapje met logo rond de omslag.
  • (4) Walden; or, Life in the Woods — Henry David Thoreau. Ticknor and Fields: Boston, 1854.
  • (5) Donderdag 26 mei — Ward Zwart. In eigen beheer: Antwerpen, 2011, oplage: 24, techniek: fotokopie.
  • (6) Mostly Cola — Ward Zwart. Bloemlezing met kortverhalen uit 2010 en 2011. In eigen beheer: Antwerpen, oplage: 500, offset in twee spotkleuren, uitvouwbare stofomslag.
  • (7) Astral Talk — ed. Aidan Koch. Publication Studio / Jank Editions: Portland, 2011.