Adviescommissie theater

Literatuur Vlaanderen rekent voor inhoudelijk advies over subsidieaanvragen, projectvoorstellen en beoordelingsprocedures op adviescommissies. Daarin zitten experts in een bepaald genre of thema: auteurs, vertalers, journalisten, academici, uitgevers of bestuursleden van een literaire vereniging. 

De adviescommissie theater beoordeelt subsidieaanvragen voor werkbeurzen.

Samenstelling

Alex Mallems werkte als theater- en danscriticus voor o.a. VRT Radio en VPRO en was dramaturg bij verschillende Vlaamse en Nederlandse gezelschappen. Van 2000 tot 2022 was hij stichter-artistiek leider van het Zeeland Nazomerfestival en vanaf 2006 ook van Theaterproductiehuis Zeelandia. Alex is sinds 2023 adviseur theater bij het Amsterdamse Fonds voor de Kunsten.  

Maxine 'Palit' de Jongh is een (toneel)schrijver met een magisch-realistische pen. Ze schreef stukken voor Likeminds, Toneelschuurproducties, Dawn Collective (voorheen ROSE stories), deBuren en Theaterkrant Magazine, en ze resideerde bij hetpaleis. In haar huidige autonome werk onderzoekt ze wat het betekent om een 'lastige' vrouw te zijn en hoe je trots kunt zijn op je Aziatische afkomst als je geleerd hebt te assimileren.  

Pieter T’Jonck schrijft al decennialang over zowel theater, dans en performance als over architectuur en beeldende kunst. Hij publiceerde in verschillende nationale kranten zoals De Standaard, De Tijd en De Morgen en was medewerker van Klara Radio. Hij gaf les aan onder meer de Universiteit Gent en de academies in Antwerpen en Gent. Hij publiceert geregeld in tijdschriften zoals Etcetera, De Witte Raaf, (H)Art en het Duitse Tanz en werkt ook mee aan Theaterkrant.nl. Van 2015 tot 2017 was hij hoofdredacteur van het architectuurtijdschrift A+.

Rosa Lambert behaalde in 2023 een doctoraal diploma in de Theaterwetenschap en Intermedialiteit aan de Universiteit Antwerpen. In haar proefschrift ‘Moving With(in) Language: Kinetic Textuality in Contemporary Performing Arts’ beschrijft en ontleedt ze het gebruik van tekst binnen hedendaagse dans. Haar academische interesses omvatten onder meer historische en hedendaagse uitwisselingen tussen literatuur en dans, teksttheater, en filosofische reflecties op de spanning tussen taal en lichaam.

Sarah Eisa studeerde in 2007 af aan de afdeling Drama van het RITCS in Brussel en behaalde daarna nog een Master in de Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen aan de VUB in Brussel. Tien jaar lang werkte ze als freelance theatermaakster en actrice bij verschillende gezelschappen en huizen in Vlaanderen en Brussel. Sinds 2017 is ze verbonden aan ARSENAAL/LAZARUS in Mechelen, waar ze sinds 2021 samen met Willy Thomas instaat voor de artistieke leiding.