De American Dream van Klaas Verplancke

In de kijker 01 juni 2021

Klaas Verplancke, illustrator en schrijver van kinderboeken, zat het afgelopen anderhalf jaar op een Amerikaanse rollercoaster. Begin maart 2020 werd een van z’n animaties over coronaregels opgepikt door een New Yorks mediabureau. Bovendien wist hij een Amerikaanse uitgever te strikken voor zijn prentenboek ‘The Kings’ golden beard’.

Corona als accelerator

In maart 2020 maakte Klaas Verplancke een animatie over afstand houden in tijden van corona en plaatste die op zijn Instagram. Een email uit de Verenigde Staten en enkele weken later prijkte zijn animatie op billboards in New York om de inwoners in te lichten over de coronamaatregelen.

Onder het motto ‘Combat Covid’ was Klaas’ animatie te zien op 1.800 digitale affiches in de straten van New York en op gigantische schermen op Time Square. “Voor ik het goed en wel besefte zat ik live op Amerikaanse media”, zegt Klaas. “Het is moeilijk in te schatten wat de directe en indirecte impact is van zo’n exposure, maar de weken erna heb ik nog diverse opdrachten gedaan voor onder meer The New York Times en het Poster House Museum in New York.”

The Kings’ Golden Beard

Toeval wil dat Klaas al een tijdje een uitgewerkt idee had voor een prentenboek, dat deels geïnspireerd werd door Amerika en Trump. ‘The Kings’ Golden Beard’ vertrekt van de idee dat politici met behulp van sociale media hun populistisch discours over de wereld wilden verspreiden. Klaas: “Wie zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Dat werd uiteindelijk de insteek van het boek.”

Ik heb er dankbaar gebruik van gemaakt om er een actueel sprookje van te maken.

Klaas Verplancke
©

Klaas Verplancke

Klaas ging halsstarrig op zoek naar een Amerikaanse uitgeverij, en ook dat lukte. De coronamaatregelen hielden de illustrator echter in eigen land, terwijl zijn boek zowat de hele wereld rondreisde. ‘The Kings’ Golden Beard’ werd getekend in Brugge, redactioneel begeleid in New York, commercieel gestuurd in Boston, zakelijk bepaald in Wenen en Peking en gedrukt in Hong Kong.

De fysieke promotour werd uiteindelijk vervangen door online congressen en presentaties. Jonge Amerikanen kregen zelfs een digitale Klaas Verplancke voorgeschoteld en volgden boekpresentaties en tekenworkshops via Teams.

Soms word ik er helemaal tureluurs van. Zeker als je met 60 kinderen tegelijk op Teams zit en ze allemaal tegelijk gekke en vrolijke comments posten in de chat terwijl je aan het voorlezen bent.

Klaas Verplancke

America first

The Kings’ Golden Beard werd eerst in het Engels uitgegeven. Maar al snel volgden een Franse en Duitse vertaling. Een Nederlandse versie zal in het voorjaar van 2022 bij Querido verschijnen.

Het is overigens niet Klaas zijn eerste Amerikaanse avontuur. Hij schreef en illustreerde ook het boek The Apple of Magritte. Dat prentenboek over het surrealisme ontstond tijdens een samenwerking tussen het Moma en het Centre Pompidou. Ondertussen is het ook vertaald in het Nederlands.