Beleef weer meer: brede campagne voor de cultuursector

In de kijker 12 mei 2022

Sinds 'code geel' kan en mag er weer veel meer - ook op cultureel vlak. Naar het theater of naar een literair festival? Je favoriete auteur live aan het woord horen tijdens een lezing? Je leesclub weer samenbrengen, deelnemen aan activiteiten in de bib of gewoon weer snuisteren in je lievelingsboekhandel eerder dan je boeken online te kopen? De ontmoeting, de verrassing, het delen van ervaringen: wat hebben we het met z'n allen gemist.

Lezing Gerda Dendooven

Gerda Dendooven geeft een lezing in Bibliotheek Arena in Deurne

©

Bob Van Mol

Toch is er vaak nog veel terughoudendheid en voorzichtigheid bij het publiek. Onwennigheid ook, na ruim twee jaar beperkingen. Daar wil de campagne 'Beleef weer meer' verandering in brengen door mensen te herinneren aan de unieke troeven van live cultuurbeleving: de ontroering, de vervoering, de spanning, het samenzijn. De campagne wil die sluimerende herinnering heractiveren en de goesting naar cultuur- en vrijetijdsbeleving in de meest brede zin opnieuw aanwakkeren. Ook literatuur heeft een belangrijke plaats gekregen in de campagne, en dat is uiteraard goed nieuws voor de literaire sector!

De campagne

‘Beleef weer meer’ is een initiatief van de Vlaamse overheid dat gedragen wordt door de collectieve cultuursector en de VRT. De campagne wordt als koepelcampagne gelanceerd, maar via een handige toolkit kunnen organisaties, huizen en lokale overheden het campagnemateriaal aanpassen op hun maat. ‘Beleef Weer Meer’ is aanpasbaar volgens regionale context (‘Beleef weer meer in Gent’), volgens discipline (‘Beleef weer meer in het theater’), volgens organisatie (‘Beleef weer meer in de AB’) en volgens medium (print en social). Je ontdekt er alles over op publiq.be/nl/beleef-weer-meer.

Campagnebeeld 'Beleef weer meer' voor de literaire sector

Wat kun jij doen?

Iedereen die boeken en auteurs in contact brengt met een publiek, op welke manier dan ook, wordt uitgenodigd om zijn schouders onder de campagne te zetten. 

  • Zet de campagne naar je hand met behulp van het campagnemateriaal. Deel naar hartenlust online of in print.
  • Gebruik zeker ook het campagnebeeld van het lezende meisje, dat je ook op affiches en in de tv-spot op VRT zult zien opduiken. Dit beeld kun je zowel online als in print gebruiken.
  • Deel je de campagne op sociale media? Gebruik dan altijd de hashtag #beleefweermeer.
  • Organiseer je binnenkort een activiteit met steun van Literatuur Vlaanderen? Voeg ons dan in je Facebookevenement toe als medeorganisator. Zo verschijnt het evenement ook op onze pagina en zorg je dus voor extra zichtbaarheid.