“Een werkbeurs is broodnodige financiële steun”

Max Greyson ontving in 2023 een werkbeurs voor theater. Lees hieronder wat de beurs voor hem betekent, aan welk project hij werkt en hoe hij zijn aanvraag heeft aangepakt.

"De werkbeurs van Literatuur Vlaanderen betekent voor mij broodnodige financiële steun om de tijd die ik aan een manuscript wil wijden, ook effectief aan dat manuscript te kunnen besteden. Dankzij de werkbeurs wordt het hele proces mee gedragen, zoals vooronderzoek, tussentijdse feedback en herwerking. Zonder een werkbeurs is het haast onmogelijk om dat proces op het juiste tempo te laten ontwikkelen, en zou ik gedwongen worden tot een erg productiegerichte creatiefase, wat toch steeds ten koste gaat van diepgang en literaire onderbouw. Dit jaar schrijf ik aan 'Portici', een hedendaagse bewerking van de opera 'De stomme van Portici'.

Voor de aanvraag tracht ik eerst helder te verwoorden hoe ik mijn eigen artistieke noodzaak in een manuscript wil omzetten. Dat gebeurt tamelijk organisch. Van daaruit volgt een (voorzichtige) planning, die vaak tijdens het schrijfproces nog verandert. Daarom is de planning niet te specifiek, maar eerder een realistische inschatting van de nodige werktijd voor verschillende fases van het proces, die daarna nog onderling kunnen schuiven."

In mijn werkplan probeer ik de plannen voor een nieuw werk ook binnen de ontwikkeling van mijn eigen schrijverschap te plaatsen en tegelijk te verbinden met wat ik in de kunsten en de maatschappij relevant vind.

"Het idee voor de voorstelling is ontstaan in samenwerking met een dramaturg en speler, die mijn aanvraag voor een werkbeurs ook mee hebben gelezen. De aanvraag heeft zo mijn visie op het script voor de voorstelling naar hen kunnen verhelderen. In die zin was de aanvraag een onderdeel van het vooronderzoek en de dramaturgie.

Hun feedback heeft omgekeerd ook bijgedragen tot het helder vertalen van het idee in de aanvraag. Maar de grootste tip die ik zou geven, is om eerst de kern van het werk dat je gaat schrijven in twee zinnen te formuleren. Als deze twee zinnen helder zijn, worden ze de basis voor het hele werkplan. Voor mij luidt dat als volgt: ‘Portici’ is een hedendaagse operabewerking, een interdisciplinair dovemansgesprek over de (on)mogelijkheid om te communiceren in een meertalige maatschappij."