Tips voor organisatoren

Op deze pagina vind je tips die handig zijn wanneer je (voor het eerst) een online lezing organiseert. Daarnaast is het zo dat veel tips voor gewone lezingen ook van toepassing zijn bij een online lezing. Zoek je meer algemene informatie over het organiseren van auteurslezingen? In het draaiboek voor organisatoren kun je meer lezen over wat er nu allemaal precies bij het organiseren van een auteurslezing komt kijken. 

Technische tips

  • Vraag hulp aan de IT-collega of iemand die er meer van kent. Samen kunnen jullie zo goed mogelijk uitzoeken wat er allemaal mogelijk is.
  • Koos je voor een livestream en heb je een digitaal platform gekozen? Test het goed uit met je collega’s of andere enthousiaste vrijwilligers zodat je alle functionaliteiten van het platform kent.
  • Stuit je op problemen bij het gebruik van een bepaald platform? Met enkele concrete Google-zoekopdrachten kom je vaak al een heel eind verder. Probeer je vraag ook eens in het Engels te formuleren, zo krijg je vanzelf meer informatie over je probleem. Ook op YouTube vind je vaak video’s met uitleg over je gekozen platform.
  • Test het digitaal platform ook op voorhand met de auteur. Kan hij zijn scherm delen? Klinkt de audio goed? Is de auteur goed te zien op de video?
  • Zorg ervoor dat er tijdens de lezing iemand verantwoordelijk is voor de technische kant (zoals het binnenlaten van publiek), zodat de auteur zich kan focussen op de inhoud van zijn lezing.
  • Zorg ervoor dat je publiek goed op de hoogte is van de technische aspecten van de lezing.
    • Laat weten met welk platform je zal werken.
    • Bezorg de deelnemers op tijd een link of uitnodiging.
    • Laat je publiek weten of ze op voorhand een programma moeten installeren op hun computer. Veel online platforms werken ook in de browser, maar voor sommige functionaliteiten heb je toch het programma nodig.
    • Laat je publiek weten of hun microfoon en/of camera aan of uit moeten staan. Vaak kun je dit als organisator zelf instellen, maar het is voor je publiek fijn om te weten wat er verwacht wordt. Het is ook een goed idee om de microfoons van je publiek uit te zetten tijdens de presentatie van de auteur om storende achtergrondgeluiden te vermijden.
  • Test kort voor je van start gaat nog eens of alle functionaliteiten werken. Werkt de microfoon van de moderator en auteur? Kan de auteur zijn scherm delen?
  • Informeer bij de bibliotheek of zij een rol kunnen spelen. Het is vaak zo dat de bibliotheek de contacten legt om de auteur in de klas te brengen. Wie weet kan de auteur naar de bibliotheek komen om van daaruit te streamen naar de klas? Of kunnen ze je helpen bij de praktische organisatie van de livestream?
  • In de klas kan een omgevingsmicrofoon handig zijn om het geluid goed te verspreiden en alle kinderen in de klas even goed hoorbaar te maken.
  • In de klas kan je ook via het digibord streamen door via je laptop het beeld over te nemen. Zo kan de hele klas de auteur goed zien.
  • Als er een camera in je laptop zit, kan je die ook naar de klas toe draaien, zodat de auteur de leerlingen kan zien.
  • Je kunt overwegen om de auteur uit te nodigen in de bibliotheek, zodat jullie de technische kant volledig zelf in handen hebben.

Je kunt overwegen om een professionele videograaf of streamingspartner in te schakelen. Met een iets hoger budget kun je zo soms al heel professionele livestreams verzorgen. Benieuwd naar wat er allemaal mogelijk is? Bibliotheekmedewerker Thomas De Groote vertelde hier tijdens het webinar meer over. Op het YouTubekanaal van Bibliotheek Maldegem zie je hoe zij aan de slag gingen voor de online voorleesweek in 2020.

Inhoudelijke tips

Net als bij een gewone lezing moet je goed afspreken met de auteur wat je van de lezing kan verwachten. Welke boeken zullen er tijdens de lezing aan bod komen? Moet het publiek zich op een bepaalde manier voorbereiden? Bij een online lezing moet je ook aan een aantal extra dingen denken.

  • Denk goed na over de vorm van de lezing. Behoud je dezelfde vorm als tijdens een fysieke lezing? Of kies je toch liever voor bijvoorbeeld een interview, waardoor je automatisch meer interactie krijgt?
  • Het kan interessant zijn om als moderator/organisator tijdens de lezing van de auteur meer achtergrondinformatie via de chat te delen. Spreek dit goed af met de auteur. 
  • Hoe kan het publiek vragen stellen? Moeten ze die op voorhand doorgeven, stellen ze die via de chat of kunnen ze op een bepaald moment hun vragen live stellen?
  • Denk na of je een moderator nodig hebt om bijvoorbeeld de auteur voor te stellen en interactie tussen auteur en publiek te bewerkstelligen.
  • Het kan bij een online lezing ook leuk zijn om muziekpauzes in te lassen. Dat is een leuke afwisseling en zorgt voor een rustig moment tijdens je lezing. Je kunt muziek afspelen, maar je kunt bijvoorbeeld ook een muzikant uitnodigen die live een kort stukje muziek brengt.
  • Weten de leerlingen al van de auteurslezing? Het is prettig als ze iemand op hun scherm zien verschijnen die ze herkennen. Laat bijvoorbeeld online beeldmateriaal zien (foto’s van de auteur, covers van boeken), of laat de leerlingen de website van de schrijver of illustrator bekijken.
  • Kan de auteur op voorhand en/of aan het einde van het digitale bezoek een opdracht aan de leerlingen meegeven, zodat jullie in de klas nog kunnen werken rond het bezoek?
  • Help de schrijver met het overzicht tijdens het gesprek. Als de leerlingen hun vragen zelf mogen stellen tijdens de lezing, help dan bijvoorbeeld bij het geven van de beurt aan je leerlingen.
  • Als leerkracht weet je het beste hoe je je leerlingen kunt aanspreken om bij de les te blijven. Help de auteur hier tijdens de lezing dus gerust bij. 
  • Stimuleer de interactie als leerlingen te verlegen blijken te zijn om vragen te stellen.