Tips voor auteurs

Technische tips

  • Bereid je goed voor met de organisatie zodat er tijdens de lezing geen (of toch zo weinig mogelijk) technische dingen fout kunnen lopen. Zorg er ook voor dat je het telefoonnummer hebt van iemand bij de organisatie, zodat je altijd makkelijk kunt bellen.
  • Zorg ervoor dat je goed materiaal hebt: een goede camera in je laptop of een externe webcam, een sterke microfoon… Met oortjes of een koptelefoon met ingebouwde microfoon ben je al een heel eind verder omdat die je stem helderder weergeven.
  • Let op de stand van je camera: het is belangrijk dat je goed in beeld bent zodat je kan vertellen met meer dan enkel je gezicht. Zit dus ook niet té dicht bij de camera.
  • Zet de documenten die je wil delen met je publiek op voorhand klaar, zodat je niet tijdens de lezing nog op zoek moet gaan. 
  • Als je al meer ervaring hebt met online lezingen en je wil iets nieuws proberen, kan je met de apps Droidcam of Iriun je smartphone veranderen in een tweede webcam (je moet daarvoor wel op dezelfde wifi zitten als die van je computer). Je kan zo een dynamischer beeld creëren en andere dingen laten zien. 
  • Als je een persoonlijke video opneemt voor je publiek, kan de auto een goede plek zijn daarvoor! Je bent afgesloten van ander geluid en er is een goede akoestiek. 
  • Misschien de belangrijkste tip van allemaal: oefen! Familie, vrienden en kinderen kunnen misschien al meeluisteren naar hoe je online over je werk vertelt.

AUTEUR LAÏLA KOUBAA GEEFT EEN ONLINE LEZING VIA MICROSOFT TEAMS

Inhoudelijke tips

  • Het is soms iets moeilijker om je verhaal te doen tijdens een online lezing. Het is voor je publiek namelijk niet altijd eenvoudig om naar je te luisteren via een scherm. 
    • Zorg voor een heldere structuur wanneer je je verhaal vertelt. Een goede inleiding is meer dan ooit belangrijk. Geef ook tijdens je verhaal regelmatig aan waar je zit en wat er nog komt.
    • Let er op dat je verhaal niet te lang is of dat je niet te veel in detail gaat. Het kan bijvoorbeeld fijn zijn om achtergrondinformatie op een andere manier beschikbaar te stellen zodat het publiek nog iets kan nalezen na afloop van de lezing. Spreek bijvoorbeeld af met de organisator of zij op bepaalde momenten in je verhaal meer informatie in de chat moeten delen.
  • Maak niet alleen gebruik van je stem en gezicht om je verhaal te vertellen, maar speel ook met de mogelijkheden door je scherm te delen. Toon prenten uit je boek, toon een stappenplan voor een kleine workshop, ondersteun je verhaal met een presentatie...
  • Besteed aandacht aan de invulling en de sfeer van de omgeving waarin je lezing doorgaat. Je kunt tijdens een online lezing meer laten zien dan jezelf en een witte muur.
    • Een voordeel van online lezingen is dat je je atelier of werkomgeving aan je publiek kunt laten zien. Laat je favoriete materiaal zien of toon waar je je leukste personages kunt bedenken. 
    • Je kunt op de meeste platforms ook een virtuele achtergrond kiezen. Dat kan soms voor leuke interactie zorgen. Probeer dit zeker op voorhand even uit, want niet alle afbeeldingen werken even goed op elke achtergrond. Ook als je veel beweegt tijdens je lezing kan dit minder goed werken.
  • Je kunt de interactie met je publiek bij een niet te grote groep ook nog persoonlijker maken door bijvoorbeeld één voor één korte gesprekjes te voeren. De rest van je publiek kan aan de slag met een (creatieve) opdracht of even pauzeren.
  • Je kunt tijdens het voorlezen van een prentenboek er op verschillende manieren voor zorgen dat de leerlingen de prenten kunnen zien.
    • Je kunt je verhaal voorlezen door je scherm te delen en zo de prenten te tonen. Je kunt samen op de prenten zoeken, het verhaal samenvatten, je publiek bevragen en je verhaal zo vertellen. 
    • Je kunt een pdf-versie van je boek delen en zo een stuk voorlezen en/of vertellen.
    • Je kunt met een kamishibai-verteltheater de prenten tonen en tegelijk zelf de tekst voorlezen.
  • Voor illustratoren kan een live tekening met input van het publiek een leuke opwarmer zijn.
  • Om te vermijden dat de lezing te lang wordt, kan je een pauze inlassen waarin de leerlingen aan een bepaalde opdracht in het kader van je lezing werken. Je kunt eventueel tussendoor beschikbaar blijven en één op één met enkele leerlingen in gesprek gaan. Wanneer je opnieuw voor iedereen in beeld bent, kunnen ze je het resultaat van de opdracht tonen.
  • Je kunt als auteur ook materiaal voorzien voor je publiek. Misschien kan er een leuke printbare pdf van (een deel van) het boek gemaakt worden waarop ze tijdens de lezing kunnen schrijven of tekenen.